10 Tips om de conversie van jouw website te verhogen

- - 6 min. lezen

Heb je een website of webshop met veel bezoekers, maar leveren deze eigenlijk niet heel veel verkopen op? Waarschijnlijk ligt het conversiepercentage dan te laag. Dit kan verschillende oorzaken hebben. In dit artikel geef ik 10 tips om de conversie te verhogen op je website.

  1. Een goede Call To Action
  2. Gebruiksvriendelijkheid
  3. Reviews
  4. Aansprekend design
  5. Snelheid
  6. Betrouwbaar overkomen
  7. Schaarste creëren
  8. Het vermijden van onduidelijkheden
  9. Het geven van verschillende betaalopties
  10. Het de gebruiker zo makkelijk mogelijk maken

1. Zorg voor een goede Call To Action

Een Call To Action, afgekort CTA, is een tekst of afbeelding die bezoekers triggert een bepaalde actie uit te voeren. Voorbeelden zijn: het opnemen van contact, het inschrijven voor een nieuwsbrief, het kopen van een product of meer lezen over een tekst.

Een goede Call To Action zorgt er dus voor dat het jouw website bezoekers triggert om de juiste actie te ondernemen. Vaak springen ze eruit op een pagina doordat ze een felle kleur hebben die heel erg contrasteert met de rest van de pagina.

Pas dit ook toe op jouw website: bepaal wat je jouw bezoekers wil laten doen en stel zo een eigen CTA op. Maak gebruik van een opvallende kleur, schrijf een tekst die oproept tot actie en zorg dat de CTA altijd zichtbaar is.

In onderstaand voorbeeld van Zalando zie je een grote opvallende oranje knop. Deze bevat de tekst ‘Bestel nu!’ om jouw te triggeren tot actie.

Call To Action Zalando Oranje

2. Gebruiksvriendelijkheid

Het ontwerp van een website kan veel invloed hebben op de ervaring van de gebruikers. Door deze te optimaliseren weten bezoekers precies wat ze te wachten staat na elke klik.

Als bepaalde knoppen niet leiden tot waar een bezoeker naar op zoek is, kan dit leiden tot frustratie. Als gevolg zal de bezoeker op zoek gaan naar een website die beter te begrijpen is.

Een goede website is geschikt voor mobiel, tablet, laptop en grotere schermen. Pagina’s zouden dus ten alle tijde goed leesbaar en overzichtelijk moeten zijn om gebruiksvriendelijk te zijn. Als een bezoeker op zijn of haar mobiel geen aankoop kan doen, zal het ook niet snel tot een conversie leiden.

Denk bij het ontwikkelen van jouw website dus voortdurend aan de eindgebruiker. Bedenk wat deze gebruiker wil en met welke intentie hij of zij op de website gekomen is.

3. Maak gebruik van reviews

Reviews zeggen veel over een product of dienst. Een goede beoordeling bestaat niet alleen uit een cijfer, maar ook uit een beschrijvende tekst. Een goede review benoemt namelijk de plus- en minpunten. Mensen kijken vaak naar eerdere ervaringen bij een product. Als deze over het algemeen positief zijn, zullen ze jouw product ook eerder als positief ervaren.

Reviews kun je verzamelen op verschillende reviewsites. Ook kan dit gewoon op jouw Google bedrijfspagina; deze reviews kunnen ook nog eens leiden tot hogere posities in Google zelf.

Review Plus- en minpunten product

Heb je nog geen reviews? Vraag je klanten om er een te schrijven, ze doen dit namelijk niet vaak uit zichzelf.

4. Zorg voor een goed design

Op het internet kom je nog regelmatig websites tegen met een verouderd design. Deze zijn vaak niet responsive (geschikt voor alle apparaten) en nooit geoptimaliseerd voor conversie.

Met een goed design kunnen bezoekers gemakkelijk door jouw website navigeren en overgaan tot een aankoop. Bekijk per pagina welke informatie relevant is om te laten zien. Zorg voor zo min mogelijk afleiding, vooral tijdens het afronden van een bestelling.

Een goed design bestaat ook uit simpele animaties; hierdoor kunnen wachttijden bijvoorbeeld als minder frustrerend ervaren worden.

Is jouw website verouderd? Dan is dit een goede reden om een nieuwe website te laten maken.

5. Snelheid van jouw website

Snelle websites kunnen leiden tot meer verkopen. Of andersom: trage websites zorgen voor minder verkopen. Bezoekers haken al snel af als het laden van een pagina te lang duurt. Optimaliseer de snelheid om jouw conversiepercentage te verhogen.

De snelheid van een website is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de grootte van een webpagina, de serversnelheid en de internetsnelheid van de bezoeker.

De snelheid van jouw website meten kun je doen met Google Pagespeed. Op de afbeelding zie je een overzicht van jouw resultaat met mogelijke verbeterpunten.

Pagespeed resultaat Averex website

Een extra voordeel is dat Google snellere websites beloont. Snelheid is namelijk een belangrijke factor in jouw Google ranking. Google wil zijn bezoekers zo snel mogelijk de juiste informatie bieden; met een trage website gaat dat helaas niet lukken. Jouw website zal dus gestraft worden en een lagere ranking krijgen.

6. Betrouwbaar overkomen

Bezoekers haken snel af als ze twijfelen of jouw webshop wel betrouwbaar is, het is daarom belangrijk om betrouwbaarheid uit te stralen. Dit kan door keurmerken op jouw website te plaatsen. Een keurmerk wordt door vrijwel iedereen herkend en geeft aan dat een webshop te vertrouwen is.

Installeer een SSL certificaat op jouw website. Dit certificaat zorgt voor een veilige verbinding voor jouw klanten. Een SSL certificaat is te herkennen aan het slotje naast de URL boven in de browser.

Maak duidelijk wie je bent door jouw gegevens vindbaar te maken. Gebruik foto’s van jouw eigen bedrijf of producten en laat zien dat je bestaat. Als bezoekers al geen adres kunnen vinden zullen ze snel twijfelen aan je bestaan. Zorg er dus voor dat jouw website professioneel, foutloos en transparant is.

Door jouw expertise te delen over producten die je aanbiedt, kun je ook je betrouwbaarheid vergroten. Dit kan door middel van het schrijven van teksten bij producten en of diensten. Denk hier aan verschillende voordelen of situaties waar jouw product voor geschikt is.

Een extra voordeel van het bieden van deze (unieke) teksten is een betere vindbaarheid. Google ziet dat jouw pagina informatieve beschrijvingen heeft waardoor de producten hoger scoren in Google.

7. Schaarste creëren

Schaarste is een veelgebruikte methode op webshops. Door te vermelden dat een product nog maar beperkt in voorraad is of moeilijk te verkrijgen is, wordt het aantrekkelijker.

Tijdslimieten en termen als ‘OP=OP’ zorgen onbewust voor meer aankoopdrang. Bezoekers krijgen het gevoel dat ze snel moeten beslissen. Niemand wil tenslotte een goede deal mislopen. Creëer schaarste op jouw website en maak de kans op het afnemen van jouw product en/of dienst nog groter!

In onderstaande afbeelding een voorbeeld van een timer. Met een timer moeten de bezoekers snel beslissen voordat ze een deal mislopen.

Schaarste OP=OP Zalando

8. Vermijd onduidelijkheden

Een reden om af te haken bij een aankoop is het verschijnen van onverwachte kosten. Is het in de winkelwagen nog niet duidelijk wat het eindbedrag zal zijn? Dan zal dit vaak leiden tot teleurstelling als het aankoopbedrag bij het betalen toch hoger schijnt te zijn.

Buiten verzendkosten zijn er meerdere punten waarover vragen kunnen ontstaan. Denk aan levertijden, garanties, kleuren of groottes. Probeer alle details zo duidelijk mogelijk te beschrijven op jouw website en voorkom vragen.

Met goede afbeeldingen, reviews en beschrijvingen kun je al veel vragen beantwoorden. Bezoekers hoeven zo niet te wachten op antwoord en kunnen direct overgaan tot aankoop.

9. Bied verschillende betaalopties

Online zijn er verschillende betaalmogelijkheden. Het bieden van verschillende mogelijkheden geeft bezoekers de mogelijkheid om zijn of haar favoriete betaalmiddel te gebruiken.

In Nederland geeft meer dan de helft van de kopers de voorkeur aan iDEAL. Een groot percentage betaalt liever via CreditCard of PayPal. Bij internationale klanten kan dit nog meer verschillen.

Bekijk waar jouw doelgroep mee betaalt en bied deze mogelijkheid aan. Zo voorkom je dat klanten niet kunnen of willen betalen met de aangeboden betaalmogelijkheden.

10. Maak bezoekers het zo makkelijk mogelijk

Zorg voor zo min mogelijk stappen op jouw website. Probeer bijvoorbeeld bij het betalen zo min mogelijk van de klant te vragen. Als de klant het gevoel krijgt dat hij te veel moet invullen, zal hij liever ergens anders zijn aankoop doen.

Zorg ervoor dat de vervolgstap altijd binnen handbereik is. Bezoekers zouden niet te hoeven zoeken naar een knop om een betaling af te ronden. Beperk verplichtingen zoals het aanmaken van een account of het toevoegen van onnodige informatie.

Wanneer je deze tips volgt, zul je de conversie van je website snel zien verhogen!

Schrijver Kay Jilesen
Conversie, optimalisatie, Verhogen, Webshop, website

Nog niet genoeg gelezen?