Het optimaliseren voor zoekmachines, ook wel SEO genoemd, houdt in dat je een website beter in gaat richten om hoger te komen in een zoekmachine zoals Google. Door middel van technische verbeteringen, tekstuele aanpassingen en het opbouwen van autoriteit helpt Averex websites naar een hogere positie in Google. Het is echter geen simpele verandering, om hoger te scoren dien je structureel de goede aanpassingen te verrichten.
Technische verbeteringen zijn verbeteringen die voor de eindgebruiker eigenlijk bijna niet zichtbaar zijn. Voor Google is dit een ander verhaal, aangezien zij enkel de code van de website kunnen lezen. Bij deze verbeteringen kun je denken aan de hoeveelheid (schone) code, structuur en snelheid van een pagina, titels, beschrijvingen, Schema.org, rich snippets en de veiligheid van een website.
Om hogere posities in Google te behalen dien je ervoor te zorgen dat je relevante content aanbiedt. Door nietszeggende stukken tekst aan te passen naar content die gezocht wordt, kun je al snel hogere posities bereiken. Ook het toekennen van (html) titels H1 t/m H6 helpen om de relevantie van een bepaalde zin aan te geven.
Een website dient eerst vertrouwen te winnen bij Google voordat deze scoort op de hoogste posities. Dit kan een langdurig proces zijn. Door een plan op te zetten om regelmatig content aan te passen en toe te voegen, kun je Google laten zien dat jouw website daadwerkelijk veel interessante informatie bevat.
Hogere posities zijn natuurlijk enorm interessant. Maar scoor je ook hoog bij zoekwoorden die veel gezocht worden? Met behulp van onderzoek kunnen we bepalen bij welke termen meer winst (bezoekers) behaald kunnen worden. Op de lange termijn kan er nieuwe content toegevoegd worden die informatie bevat over deze onderwerpen.
Waarom zou ik beginnen aan zoekmachine optimalisatie en wat betekenen hogere posities in Google voor mij? Hoger scoren zorgt voor meer klikken naar jouw website (meer bezoekers). Goede vindbaarheid betekent eigenlijk gratis reclame. Aangezien het voor lange termijn is, is het ook nog eens heel duurzaam.
Een ander punt is vertrouwen: websites die hoog scoren worden ook snel gezien als betrouwbaar. Verbeteringen in je vindbaarheid zijn ook nog eens goed meetbaar, zo kun je regelmatig controleren wat de resultaten zijn van jouw SEO werk.