Een nieuwe website: de gevolgen voor SEO

- - 3 min. lezen

Het is aan te raden om een website om de paar jaar te vernieuwen om veilig, functioneel en doeltreffend te zijn én te blijven. Bij een nieuwe website zijn er altijd gevolgen voor de SEO (zoekmachine vindbaarheid) van jouw website. In dit artikel vertel ik meer over deze gevolgen en het minimaliseren van deze gevolgen.

  • Mogelijke veranderingen
  • De gevolgen en de juiste oplossingen
  • Monitoren van deze gevolgen
  • Nieuwe, goede SEO start

Wat verandert er bij een nieuwe website?

Een nieuwe website betekent vaak ook nieuwe teksten, afbeeldingen en mogelijk andere, nieuwe content. Dit betekent dat de oude content van de website verdwijnt. Mogelijk verandert zo de context van bepaalde pagina’s. Zo kunnen pagina’s gericht zijn op andere, nieuwe zoekwoorden.

Andere aanpassingen zijn bijvoorbeeld de URL’s: het stukje achter de “/” verandert mogelijk voor pagina’s. Oude links komen zo mogelijk uit op pagina’s die niet meer bestaan en nieuwe URL’s ontstaan.

Wat zijn de gevolgen van deze veranderingen en hoe beperk ik dit?

Aan deze veranderingen zitten ook enkele gevolgen. Oude URL’s hebben vaak waarde (bekendheid) opgebouwd in een zoekmachine, deze gaat verloren als de link niet juist wordt opgevolgd.

Bij een pagina die niet meer bestaat ontstaat er een 404 error, die heb je vast wel eens voorbij zien komen.

Door gebruik te maken van een 301 redirect wordt de link permanent doorverwezen naar een nieuwe pagina. Zo wordt ook de opgebouwde SEO-waarde van de pagina doorgestuurd naar de nieuwe link.

Is de doorverwijzing maar tijdelijk, zoals bij een product dat even niet op voorraad is? Dan kun je gebruik maken van een 302 redirect.

Nieuwe teksten zorgen voor ander gebruik van zoekwoorden op pagina’s. Deze nieuwe pagina’s zullen dan ook volledig opnieuw geïndexeerd moeten worden door Google.

Als gevolg kunnen pagina’s (tijdelijk) dalen op bepaalde zoektermen. Het is dan ook van belang om de nieuwe pagina’s in de gaten te houden na een verhuizing.

Bij veel nieuwe websites gaan er pagina’s verloren die veel content bevatten, zoals artikelen. Deze artikelen hebben in de loop van de tijd mogelijk al veel SEO-waarde opgebouwd en halen nog bezoekers binnen.

Denk eerst goed na of je deze artikelen wilt verwijderen of juist wilt behouden op je nieuwe website. Het is natuurlijk zonde om goede content zomaar weg te gooien.

Hoe kan ik de gevolgen goed monitoren?

Door middel van Google Search Console kun je overzichtelijk in de gaten houden hoe jouw website gevonden wordt in Google. Ook kun je in deze tool jouw (nieuwe) sitemaps aangeven. Waarom een sitemap nodig is lees je via het artikel in de link.

In de grafieken kun je bekijken of er een stijgende of dalende lijn is in het aantal vertoningen, klikken en gemiddelde posities. Ook ontvang je foutmeldingen wanneer pagina’s niet helemaal juist zijn opgezet of wanneer er niet goed wordt doorgelinkt.

In Search Console zie je ook alle (oude) pagina’s die worden gevonden of backlinks hebben. Als pagina’s in deze lijst bij een nieuwe website niet meer bestaan kun je dus een 301 redirect maken.

Het indexeren van een nieuwe website kan zeker enkele dagen of langer dan een week duren. Raak niet in paniek als er enige tijd overheen gaat.

Een nieuwe SEO-start maken met je website

Een nieuwe website is ook een goed moment om weer een goede, nieuwe start te maken met SEO. Op dit moment kun je de gehele linkstructuur goed opzetten, categorieën opschonen en de content actueel maken. Let op dat je bij deze wijzingen dus wel weer zorgt voor goede linkverwijzingen.

Twijfel je nog of je een nieuwe website moet laten maken of dat je de oude website behoudt? Lees via de link meer over de keuze waarom je een nieuwe website moet laten maken.

Wil je graag de juiste hulp bij het maken of overzetten van een nieuwe website? Neem even contact op, dan helpen we je graag.

Schrijver Kay Jilesen
gevolgen, nieuwe website, Search Console, seo

Nog niet genoeg gelezen?