Belang van goede (online) communicatie in de coronacrisis

- - 2 min. lezen

Ondertussen zijn veel bedrijven gesloten, werkzaam vanuit thuis of open onder andere omstandigheden. Goede communicatie is daarom erg belangrijk. Zo is het van belang dat deze nieuwe openingstijden of afspraken voor iedereen te vinden zijn. In dit artikel lees je enkele belangrijke punten waar jouw communicatie aan moet voldoen in deze dagen.

1. Vemeld de bereikbaarheid

Heb je verschillende maatregelen getroffen om de verspreiding van het virus te vermijden? Zorg dat de nieuwe openingstijden duidelijk vermeld worden op jouw website, social media en op Google. Plaats bijvoorbeeld een nieuwsbericht op jouw website en maak met behulp van een post op social media jouw maatregelen openbaar.

Ben je gesloten of enkel via mail of telefoon bereikbaar? Zorg dat dit duidelijk is voor jouw klantenkring. Duidelijkheid is momenteel van belang. Als klant wil je namelijk niet voor een dichte deur komen te staan.

2. Vermeld de getroffen maatregelen

Ben je als bedrijf nog steeds werkzaam? Laat ook dit weten, in deze tijd is niets meer vanzelfsprekend. Vertel over de huidige situatie. Werken er mensen vanuit thuis of zijn er nog werknemers aanwezig? Geef duidelijkheid aan jouw klanten en aan het eigen personeel.

Probeer op iedereen te reageren, ook als het voor hen niet positief is. Iedereen heeft begrip voor de situatie zolang je het persoonlijk brengt.

3. Invloed op jouw diensten

Mogelijk kun je door bepaalde maatregelen niet meer alle diensten aanbieden. Communiceer dus wat je als bedrijf wel en niet meer kunt doen. Ook als je minder service kunt aanbieden is het beter om hier open over te communiceren. Eerlijkheid biedt het meeste vertrouwen bij jouw klanten.

Positief of negatief nieuws, zorg dat je het communiceert. Klanten willen graag weten wat je nog voor ze kunt betekenen. Van langere levertijden tot volledige sluiting van het bedrijf, houd al je maatregelen online up to date.

4. Geef antwoord op veelgestelde vragen

Zorg dat vragen direct beantwoord kunnen worden. Waarschijnlijk hebben veel klanten dezelfde vragen. Het is natuurlijk onhandig om deze vragen een voor een via de mail of telefoon te beantwoorden.

Schrijf de vragen op die vaker aan bod komen. Deze vragen kun je met het antwoord erbij op jouw website en op social media plaatsen. Zo kun je al veel duidelijkheid scheppen bij jouw klanten.

Hulp nodig bij het online communiceren of het aanbieden van jouw diensten?

  • Weet je niet zo goed hoe je jouw openingstijden in Google aanpast? 
  • Zou je graag diensten online willen aanbieden?

Of heb je een andere vraag?

Neem even contact op, dan help ik je graag!

Schrijver Kay Jilesen
communicatie, corona, google, online

Nog niet genoeg gelezen?