Hoe kom ik in 10 minuten hoger in Google te staan?

- - 6 min. lezen

Heb je geen verstand van zoekmachine optimalisatie maar wil je jouw website wel helemaal bovenaan in de zoekmachine en meer klanten zonder te hoeven adverteren? Het optimaliseren van jouw website hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Trek gratis meer bezoekers met behulp van de volgende SEO tips!

Door zoekmachine optimalisatie sta jij hoger in Google!

Zoekmachine optimalisatie wordt ook wel SEO (Search Engine Optimization) genoemd.  SEO helpt jou bij het hoger ranken van jouw website. Het bestaat uit een aantal verschillende technieken. Met deze technieken help jij Google jouw website beter te lezen. Wil je meer lezen over deze technieken? Lees dan verder!

Wat kan ik zelf doen om mijn vindbaarheid te verbeteren?

De vindbaarheid van jouw website is te verbeteren zonder enig technisch verstand van de website. Met deze punten krijg je meer duidelijkheid in hoe je pagina’s kunt verbeteren:

  • Vind de juiste zoekwoorden

  • Gebruik deze zoekwoorden

  • Optimaliseer alle afbeeldingen

  • Schrijf interessante artikelen

  • Beschrijf je producten en/of diensten

  • Link pagina’s binnen de website

  • Verzamel backlinks naar jouw website

  • Verbeter de lokale zichtbaarheid

  • Optimaliseer Google Mijn Bedrijf

  • Installeer een SSL certificaat

Vind de juiste zoekwoorden.

Zoekwoorden zijn woorden of combinaties van woorden die mensen gebruiken bij het zoeken in Google. Om relevante content aan te bieden dien je dus dezelfde woorden te gebruiken als jouw doelgroep.

De juiste woorden kun je vinden door bijvoorbeeld gebruik te maken van gerelateerde termen, deze zijn te vinden onderaan een pagina met zoekresultaten. In dit lijstje vind je combinaties die vaker gebruikt worden door zoekers binnen dit onderwerp.

Gerelateerde zoekwoorden Google website laten maken

Om een beter beeld te krijgen van het aantal mensen dat zoekt op een bepaalde term is er een handige tool: Ubersuggest. Met deze tool zie je het zoekvolume van een term binnen een land.

Een ander voordeel is het aanbod van keyword (zoekwoord) ideeën. Deze ideeën zijn gebruikte variaties op jouw ingevoerde combinatie.

Verder heb je een overzicht van websites die al ranken op deze termen, mogelijk zijn dit jouw concurrenten.

Gebruik zoekwoorden op jouw pagina’s.

Google herkent zoekwoorden die jij op je pagina’s gebruikt. Probeer dus zoveel mogelijk van de woorden te gebruiken in jouw teksten die je klanten ook daadwerkelijk gebruiken bij het zoeken. Plaats deze zoekwoorden in jouw teksten en afbeeldingen. Pas op dat de teksten zelf natuurlijk wel leesbaar blijven!

Zoekwoorden hoeven niet altijd letterlijk terug te komen in de tekst. Google kan ondertussen al redelijk synoniemen herkennen of context halen uit een tekst.

Gebruik de woorden niet alleen in de tekst, maar ook in de tags van afbeeldingen, titels en jouw paginatitel- en beschrijving.

Optimaliseer je afbeeldingen.

Afbeeldingen op websites zien er vaak goed uit. Maar zijn deze ook goed leesbaar voor Google? Met een goede title en alt tag kun je trefwoorden meegeven die voor Google wel leesbaar zijn. Beschrijf hierin wat de inhoud is van de afbeelding.

Maak je gebruik van WordPress? Dan kun je deze tags gemakkelijk toevoegen bij het onderdeel Media. Klik op de desbetreffende afbeelding en vul de velden in.

Title Alt Tags Afbeeldingen instellen WordPress

De title en alt tag zijn waardes die je mee kunt geven aan afbeeldingen op je website. Dit doe je om ze leesbaar te maken voor de zoekmachine, aangezien die zelf (nog) niet kan zien wat er op een afbeelding te zien is.

Een afbeelding is echter ook te optimaliseren op grootte. Vaak zien we dat afbeeldingen veel te groot zijn. Probeer daarom ook afbeeldingen te uploaden die niet veel groter zijn dan het formaat waarin ze afgebeeld worden. Als afbeeldingen te groot zijn heeft dat een sterke invloed op de laadtijd van de website.

Het comprimeren van een afbeelding kan hierbij al veel helpen. Comprimeren betekent dat je de afbeelding kleiner maakt in geheugen zonder voor het oog veel kwaliteit te verliezen. Het comprimeren kan via verschillende websites of via Photoshop en dergelijke tools.

Schrijf interessante artikelen.

Komen klanten vaak met dezelfde vragen? Gebruik deze dan om er een artikel over te schrijven. Er bestaat een grote kans dat andere klanten ook vaak op zoek zijn naar het antwoord van deze vraag. Door specifiek te vertellen over deze vragen kun je een hoge ranking halen op deze termen. Google laat over het algemeen de meest waardevolle content zien die de desbetreffende vraag beantwoordt. Zorg dat je jouw expertise toont door alles te vertellen over een bepaalde onderwerpen.

Linken van pagina’s binnen de website.

Door gebruik te maken van interne links worden pagina’s met elkaar verbonden. Het verbinden van pagina’s zorgt ervoor dat de opgebouwde reputatie van een pagina wordt onderverdeeld over andere pagina’s.

In een artikel kun je al kort vertellen over een onderwerp van een ander artikel. Met een link naar dat andere artikel zorg je ervoor dat de lezer de optie heeft om meer te weten te komen.

Een ander voordeel van interne links is het rondklikken. Bezoekers gaan meer pagina’s op jouw website bekijken. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker langer op jouw website blijft. Deze tijd is ook een factor voor de positie van jouw website in de zoekresultaten.

Beschrijf je producten en/of diensten.

Heb je een webshop met producten? Beschrijf wat de toegevoegde waarde is van jouw product. Geef enkele voor- en nadelen en mogelijke situaties waar het product van waarde is. Ook kun je tips meegeven aan klanten waarmee ze het product nog beter kunnen gebruiken.

Let op, kopieer geen beschrijvingen van andere websites. Dit zorgt voor content die niet uniek is en weinig toevoegt (in de ogen van een zoekmachine).

Verzamel backlinks naar jouw website.

Een backlink is een link van een andere website naar jouw website. Deze links tonen simpel gezegd aan dat er iets relevants te zien of te lezen is op jouw website. Wanneer er meerdere websites naar een pagina op jouw website verwijzen, laat dat zien dat jouw content waardevol is voor anderen.

Met het verzamelen van backlinks kun je een autoriteit opbouwen die helpt jouw posities in Google te verbeteren. Vroeger werden er vaak pagina’s vol gegooid met linkjes om deze backlinks te creëren. Tegenwoordig wordt deze manier van backlinks verzamelen afgestraft door Google.

Let bij het verzamelen dus op de kwaliteit van de pagina’s die naar jouw website linken. Bied ook niet direct aan om terug te linken, dit zorgt ervoor dat het lijkt op een vriendendienstje.

Lokale zichtbaarheid.

Voor veel websites is het vooral nuttig als ze in de eigen regio op de bovenste posities staan. Dit kan bijvoorbeeld van toepassing zijn als je afhankelijk bent van lokale klanten. Bij veel diensten is het dan ook een pré als het bedrijf in de buurt is. Wil je eerder gevonden worden in jouw omgeving? Kijk dan eens naar trefwoorden van jouw stad, dorp, gemeente of zelfs provincie. Concurrentie is op Lokale SEO in vrijwel alle gevallen dan ook veel lager.

Optimaliseren van Google Mijn Bedrijf.

Bekijk eens hoe jouw bedrijf zich profileert op Google Maps en Google Mijn Bedrijf. Heb je jouw bedrijf al geregistreerd? Ja, check dan of alle gegevens nog up to date zijn. Zo niet, claim jouw bedrijf dan direct. Google maakt namelijk automatisch al een bedrijfsprofiel voor je aan. Gelukt? Zorg voor een goede presentatie. Gebruik de juiste afbeeldingen en de meest recente gegevens.

Google Mijn Bedrijf helpt ook bij het verbeteren van jouw lokale vindbaarheid. Deze vindbaarheid is erg belangrijk als je afhankelijk bent van klanten in jouw regio.

Vraag eerdere klanten om een (positieve) recensie te schrijven. Recensies geven aan dat een bedrijf betrouwbaar is. Zowel voor Google als voor jouw (potentiële) klanten. Wees niet bang om te vragen om een review, ze komen meestal niet vanzelf.

Gebruik dezelfde gegevens als op je website en houd ze up to date, net als je openingstijden. Wijzigen deze tijden op feestdagen? Geef het aan! Probeer ook regelmatig de afbeeldingen te vernieuwen. Google waardeert content die up to date is.

Installeer een SSL certificaat.

Een SSL certificaat zorgt dat jouw website veilig is. Tegenwoordig straft Google websites af die geen gebruik maken van zo’n certificaat. Wat is een SSL certificaat? Lees via de link waar het voor is, hoe je het herkent en wat de voordelen er van zijn.

Wil je jouw website laten optimaliseren? Of wil jij meer weten over zoekmachine optimalisatie?

Neem dan nu contact op met Averex via het contactformulier!

Schrijver Kay Jilesen
google, hoger, optimalisatie, website

Nog niet genoeg gelezen?