Hoe kom ik hoger in Google te staan?

- - 9 min. lezen

Heb je geen verstand van zoekmachine optimalisatie maar wil je jouw website wel helemaal bovenaan in Google en meer klanten zonder te hoeven adverteren? Het optimaliseren van jouw website hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Trek gratis meer bezoekers met behulp van de volgende SEO tips!

Door zoekmachine optimalisatie sta jij hoger in Google!

Zoekmachine optimalisatie wordt ook wel SEO (Search Engine Optimization) genoemd.  SEO helpt jou bij het hoger ranken van jouw website. Het bestaat uit een aantal verschillende technieken. Met deze technieken help jij Google jouw website beter te lezen. Wil je meer lezen over deze technieken? Lees dan verder!

Hoe kom ik dan hoger in Google?

Het proces van zoekmachine optimalisatie kun je opdelen in twee verschillende factoren. Dit zijn On-Page SEO en Off-Page SEO. On-Page SEO bestaat uit het optimaliseren van de eigen website. Off-Page SEO bestaat uit het verhogen van de autoriteit van jouw website buiten jouw eigen website.

Door op een consistente manier te werken aan allebei de factoren komt jouw website hoger in Google te staan. Het verhogen van jouw posities doe je niet in één keer, dit proces kan maanden of zelfs jaren duren. Dit is afhankelijk van de concurrentie en jouw eigen inspanning.

Wat kan ik zelf doen om mijn vindbaarheid te verbeteren?

De vindbaarheid van jouw website is te verbeteren zonder enig technisch verstand van de website. Met deze punten krijg je meer duidelijkheid in hoe je pagina’s kunt verbeteren:

  • Vind de juiste zoekwoorden

  • Gebruik deze zoekwoorden

  • Maak een goede verdeling van koppen

  • Verhoog het doorklikpercentage

  • Optimaliseer alle afbeeldingen

  • Schrijf interessante artikelen

  • Content is king!

  • Beschrijf je producten en/of diensten

  • Link pagina’s binnen de website

  • Gebruik een goede linkstructuur

  • Verzamel backlinks naar jouw website

  • Verbeter de lokale zichtbaarheid

  • Optimaliseer Google Mijn Bedrijf

  • Zorg voor een goede paginasnelheid

  • Installeer een SSL certificaat

Vind de juiste zoekwoorden.

Zoekwoorden zijn woorden of combinaties van woorden die mensen gebruiken bij het zoeken in Google. Om relevante content aan te bieden dien je dus dezelfde woorden te gebruiken als jouw doelgroep.

De juiste woorden kun je vinden door bijvoorbeeld gebruik te maken van gerelateerde termen, deze zijn te vinden onderaan een pagina met zoekresultaten. In dit lijstje vind je combinaties die vaker gebruikt worden door zoekers binnen dit onderwerp.

Gerelateerde zoekwoorden Google website laten maken

Om een beter beeld te krijgen van het aantal mensen dat zoekt op een bepaalde term is er een handige tool: Ubersuggest. Met deze tool zie je het zoekvolume van een term binnen een land.

Een ander voordeel is het aanbod van keyword (zoekwoord) ideeën. Deze ideeën zijn gebruikte variaties op jouw ingevoerde combinatie.

Verder heb je een overzicht van websites die al ranken op deze termen, mogelijk zijn dit jouw concurrenten.

Gebruik zoekwoorden op jouw pagina’s.

Google herkent zoekwoorden die jij op je pagina’s gebruikt. Probeer dus zoveel mogelijk van de woorden te gebruiken in jouw teksten die je klanten ook daadwerkelijk gebruiken bij het zoeken. Plaats deze zoekwoorden in jouw teksten en afbeeldingen. Pas op dat de teksten zelf natuurlijk wel leesbaar blijven!

Zoekwoorden hoeven niet altijd letterlijk terug te komen in de tekst. Google kan ondertussen al redelijk synoniemen herkennen of context halen uit een tekst.

Gebruik de woorden niet alleen in de tekst, maar ook in de tags van afbeeldingen, titels en jouw paginatitel- en beschrijving.

Maak een goede verdeling van koppen

Met het verdelen van koppen bedoelen we het gebruik van (HTML) Headers. Dit zijn de H1, H2, H3 t/m H6. Op elke pagina hoort de H1 (één keer) terug te komen. Google ziet dit als de belangrijkste regel van jouw website. In deze regel zorg je ervoor dat de belangrijkste zoekwoorden terugkomen. In de rest van de Headers zorg je voor een goede verdeling van andere zoekwoorden en synoniemen.

Let op, de H1 mag maximaal één keer voorkomen maar andere headers (H2 t/m H6) mogen meerdere keren voorkomen. De volgorde van deze koppen is ook gelinkt aan de mate van relevantie. H6 zal dus minder ‘scoren’ dan de H2 koppen.

Verhoog het doorklikpercentage.

Buiten het gebruik van de zoekwoorden in de pagina titels en beschrijvingen, let je ook op aandacht. Met een pakkende of interessante titel klikken mensen eerder op jouw pagina dan die van jouw concurrenten.

Wanneer meer mensen op jouw pagina klikken zal Google dit opmerken. Het doorklikpercentage (CTR) neemt toe en heeft hogere posities in Google als gevolg.

Zorg dat elke pagina op jouw website een goede paginatitel en (meta) beschrijving heeft. De titel weegt namelijk zwaar mee en zegt veel over de inhoud van een pagina. Het invullen van deze titels is relatief weinig werk tegenover de impact die het heeft.

Aandacht trekken hoeft niet alleen met de titel of beschrijving. Iets wat ook goed werkt is het gebruik van de gouden sterren. In dit artikel leg ik uit hoe je sterren onder jouw website krijgt.

Optimaliseer je afbeeldingen.

Afbeeldingen op websites zien er vaak goed uit. Maar zijn deze ook goed leesbaar voor Google? Met een goede title en alt tag kun je trefwoorden meegeven die voor Google wel leesbaar zijn. Beschrijf hierin wat de inhoud is van de afbeelding.

Maak je gebruik van WordPress? Dan kun je deze tags gemakkelijk toevoegen bij het onderdeel Media. Klik op de desbetreffende afbeelding en vul de velden in.

Title Alt Tags Afbeeldingen instellen WordPress

De title en alt tag zijn waardes die je mee kunt geven aan afbeeldingen op je website. Dit doe je om ze leesbaar te maken voor de zoekmachine, aangezien die zelf (nog) niet kan zien wat er op een afbeelding te zien is.

Een afbeelding is echter ook te optimaliseren op grootte. Vaak zien we dat afbeeldingen veel te groot zijn. Probeer daarom ook afbeeldingen te uploaden die niet veel groter zijn dan het formaat waarin ze afgebeeld worden. Als afbeeldingen te groot zijn heeft dat een sterke invloed op de laadtijd van de website.

Het comprimeren van een afbeelding kan hierbij al veel helpen. Comprimeren betekent dat je de afbeelding kleiner maakt in geheugen zonder voor het oog veel kwaliteit te verliezen. Het comprimeren kan via verschillende websites of via Photoshop en dergelijke tools.

Schrijf interessante artikelen.

Komen klanten vaak met dezelfde vragen? Gebruik deze dan om er een artikel over te schrijven. Er bestaat een grote kans dat andere klanten ook vaak op zoek zijn naar het antwoord van deze vraag. Door specifiek te vertellen over deze vragen kun je een hoge ranking halen op deze termen.

Google laat over het algemeen de meest waardevolle content zien die de desbetreffende vraag beantwoordt. Zorg dat je jouw expertise toont door alles te vertellen over een bepaalde onderwerpen.

Content is koning in de zoekmachines

Deze uitspraak wordt vaak gedaan door SEO experts en komt je misschien wel al de neus uit. Maar het is wel een principe om te herhalen.

Je kunt jouw website wel blijven optimaliseren met goede titels, en technische optimalisaties maar zonder content zal jouw website nooit hoger in Google komen.

Content hoeft niet alleen te bestaan uit artikelen zoals bovenstaande alinea maar kan ook bestaan uit afbeeldingen, video’s of audiofragmenten. Een mix van al deze vormen van content is zelfs optimaal.

Linken van pagina’s binnen de website.

Door gebruik te maken van interne links worden pagina’s met elkaar verbonden. Het verbinden van pagina’s zorgt ervoor dat de opgebouwde reputatie van een pagina wordt onderverdeeld over andere pagina’s.

In een artikel kun je al kort vertellen over een onderwerp van een ander artikel. Met een link naar dat andere artikel zorg je ervoor dat de lezer de optie heeft om meer te weten te komen.

Een ander voordeel van interne links is het rondklikken. Bezoekers gaan meer pagina’s op jouw website bekijken. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker langer op jouw website blijft. Deze tijd is ook een factor voor de positie van jouw website in de zoekresultaten.

Gebruik een goede linkstructuur

Heb je verschillende pagina’s of berichten op jouw website? Zorg dan voor een goede linkstructuur. Veel websites hebben berichten genummerd waardoor de link eindigt met /123 of iets dergelijks. Uit deze link valt voor Google geen relevante informatie te halen.

Door trefwoorden te gebruiken zoals /hoger-in-google kan er uit de link al gelezen worden waar de inhoud van een bericht over gaat.

Maak je gebruik van (product)categorieën op jouw website? Zorg dan voor een silo structuur. Dit betekent dat alle producten onder een categorie staan. Een pagina bestaat zo dus uit enkele categorieën, en enkele categorie weer uit meerdere producten. Op de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van zo’n verdeling van pagina’s binnen jouw website.

silo structuur links website permalinks

Wil je dit nog extremer doorvoeren? Dan kun je zelfs je eigen domeinnaam op bepaalde trefwoorden richten. Lees hoe je de perfecte domeinnaam en linkstructuur kiest.

Beschrijf je producten en/of diensten.

Heb je een webshop met producten? Beschrijf wat de toegevoegde waarde is van jouw product. Geef enkele voor- en nadelen en mogelijke situaties waar het product van waarde is. Ook kun je tips meegeven aan klanten waarmee ze het product nog beter kunnen gebruiken.

Let op, kopieer geen beschrijvingen van andere websites. Dit zorgt voor content die niet uniek is en weinig toevoegt (in de ogen van een zoekmachine).

Verzamel backlinks naar jouw website.

Een backlink is een link van een andere website naar jouw website. Deze links tonen simpel gezegd aan dat er iets relevants te zien of te lezen is op jouw website. Wanneer er meerdere websites naar een pagina op jouw website verwijzen, laat dat zien dat jouw content waardevol is voor anderen.

Met het verzamelen van backlinks kun je een autoriteit opbouwen die helpt jouw posities in Google te verbeteren. Vroeger werden er vaak pagina’s vol gegooid met linkjes om deze backlinks te creëren. Tegenwoordig wordt deze manier van backlinks verzamelen afgestraft door Google.

Let bij het verzamelen dus op de kwaliteit van de pagina’s die naar jouw website linken. Bied ook niet direct aan om terug te linken, dit zorgt ervoor dat het lijkt op een vriendendienstje.

Lokale zichtbaarheid.

Voor veel websites is het vooral nuttig als ze in de eigen regio op de bovenste posities staan. Dit kan bijvoorbeeld van toepassing zijn als je afhankelijk bent van lokale klanten. Bij veel diensten is het dan ook een pré als het bedrijf in de buurt is. Wil je eerder gevonden worden in jouw omgeving? Kijk dan eens naar trefwoorden van jouw stad, dorp, gemeente of zelfs provincie. Concurrentie is op Lokale SEO in vrijwel alle gevallen dan ook veel lager.

Optimaliseren van Google Mijn Bedrijf.

Bekijk eens hoe jouw bedrijf zich profileert op Google Maps en Google Mijn Bedrijf. Heb je jouw bedrijf al geregistreerd? Ja, check dan of alle gegevens nog up to date zijn. Zo niet, claim jouw bedrijf dan direct. Google maakt namelijk automatisch al een bedrijfsprofiel voor je aan. Gelukt? Zorg voor een goede presentatie. Gebruik de juiste afbeeldingen en de meest recente gegevens.

Google Mijn Bedrijf helpt ook bij het verbeteren van jouw lokale vindbaarheid. Deze vindbaarheid is erg belangrijk als je afhankelijk bent van klanten in jouw regio.

Vraag eerdere klanten om een (positieve) recensie te schrijven. Recensies geven aan dat een bedrijf betrouwbaar is. Zowel voor Google als voor jouw (potentiële) klanten. Wees niet bang om te vragen om een review, ze komen meestal niet vanzelf.

Gebruik dezelfde gegevens als op je website en houd ze up to date, net als je openingstijden. Wijzigen deze tijden op feestdagen? Geef het aan! Probeer ook regelmatig de afbeeldingen te vernieuwen. Google waardeert content die up to date is.

Zorg voor een snelle website

Een snelle website verhoogt de kans op een hoge positie in Google. Veel bezoekers verlaten namelijk een website als het laden te lang duurt. Deze ‘verlaatratio’ wordt door Google herkend en afgestraft. Zorg dus ten alle tijden dat jouw website ook voor snelheid geoptimaliseerd wordt.

Het sneller maken van jouw website kan op verschillende manieren. Denk aan het verkleinen van bestanden, het opslaan van bestanden in het tijdelijke geheugen (cache) of het versnellen van de responstijd van jouw hosting.

Afbeelding zijn vaak onnodig groot, zoals eerder beschreven. Het verkleinen van afbeeldingen kan binnen WordPress heel gemakkelijk en snel met verschillende plugins. Ook het verzorgen van een goede Caching kan prima gedaan worden met een plugin. Het gebruik van de goede plugins kan een website aanzienlijk versnellen.

Installeer een SSL certificaat.

Een SSL certificaat zorgt dat jouw website veilig is. Tegenwoordig straft Google websites af die geen gebruik maken van zo’n certificaat. Wat is een SSL certificaat? Lees via de link waar het voor is, hoe je het herkent en wat de voordelen er van zijn.

Aan de slag met SEO!

Door bovenstaande tips uit te voeren komt jouw website gegarandeerd hoger in Google. Het optimaliseren van jouw website kost tijd maar daar kan je op lange termijn wel de vruchten van plukken.

Hoge posities in Google zijn namelijk een vorm van virtueel vastgoed en kan met een goede investering (van tijd) altijd geld op blijven leveren.

Wil je jouw website laten optimaliseren om hoger in Google te komen? Of wil jij meer weten over zoekmachine optimalisatie?

Schrijver Kay Jilesen
google, hoger, optimalisatie, website

Nog niet genoeg gelezen?