Hoe krijg ik sterren in Google zoekresultaten?

Je hebt het vast wel eens gezien bij andere websites, de gele sterren onder hun zoekresultaat. Ze vallen op tussen de zoekresultaten en dat wil jij ook graag met jouw website. Reviews zijn in deze tijd natuurlijk enorm belangrijk voor een business. In dit artikel leg ik uit hoe je deze sterren onder jouw pagina’s kunt krijgen.

 

Wat zijn de sterren in Google precies?

De sterren vallen onder de term ‘rich snippets’, dit is informatie die wat zegt over bijvoorbeeld een product, organisatie, recept of video. De sterren kunnen worden gebruikt om aan te geven wat de beoordeling is van een product of dienst. Door gebruik te maken van deze rich snippets kan Google de content van jouw pagina beter uitlezen. Dit is dan ook positief voor de zoekresultaten.

 

Wat is er voor nodig om deze sterren in Google te krijgen?

  • Reviews van jouw product of dienst

  • Schema.org markup

  • Implementatie op jouw website

 

Reviews van jouw product en of dienst

Om deze sterren zichtbaar te maken voor jouw website dien je eerst een aantal reviews te hebben verzameld. Uit dit aantal reviews komt een gemiddelde dat je kunt gebruiken om de beoordeling van jouw product aan te tonen. De regels omtrent deze reviews veranderen voortdurend. Momenteel is er een minimaal aantal van 5 beoordelingen nodig.

 

Schema.org markup 

In dit voorbeeld zie je een stukje ‘markup’ code van Bol.com. In deze code worden verschillende details duidelijk gemaakt door middel van de Schema.org markup. Details zoals het type (organisatie), de naam (bol.com), url, gemiddelde beoordeling, hoogst- en laagst mogelijke beoordeling en het aantal reviews.

Door al deze informatie door te geven aan Google kan de beoordeling van jouw product of dienst goed geïndexeerd worden door Google. Het gebruiken van deze methode zorgt ervoor dat jouw website op een organische (gratis) manier beter gevonden kan worden.

 

Hoe kan ik deze informatie implementeren op mijn website?

Als je niet zo veel kennis hebt van het maken van websites kan het moeilijk zijn om deze informatie op jouw website te krijgen. Voor deze mensen raad ik het aan om dit te vragen aan een gespecialiseerde website ontwikkelaar.

 

De schema.org markup kun je plaatsen in de head van jouw pagina. Na het plaatsen van dit kleine stukje code kan het even (enkele dagen) duren voordat het definitief zichtbaar is in de zoekresultaten.

 

Update Google

In September 2019 heeft Google een nieuwe update ingevoerd waarin ze sterren voor organisaties en lokale bedrijven niet meer gaan tonen. Aangezien bedrijven deze zelf in konden geven, zijn ze niet betrouwbaar. Heb je deze gegevens al in jouw website staan? Geen probleem, Google gaat ze niet afstraffen. Ze stoppen enkel met het tonen van de desbetreffende gele strerren. Met deze update focust Google zich meer op producten.

 

Automatisch bijwerken van jouw beoordeling

Ook is het mogelijk om de beoordeling automatisch bij te laten werken. Dit kan bijvoorbeeld door middel van de Google My Business API. Via de link lees je meer informatie over de benodigdheden om deze koppeling met jouw website te maken. Voor deze oplossing zijn reviews op jouw Google Mijn Bedrijf pagina noodzakelijk. Een Google Mijn Bedrijf pagina werkt ook heel goed om lokaal hogere posities te krijgen in Google.