Zo kies je de perfecte domeinnaam!

- - 4 min. lezen

Een domeinnaam is niet alleen een simpele naam om een website te bereiken: het is onderdeel van je merk, zorgt voor betere vindbaarheid en geeft je website meer authenticiteit.

In dit artikel leg ik je door middel van verschillende punten uit waar je rekening mee moet houden bij het kiezen van de perfecte domeinnaam.

  • Wat is een domeinnaam?
  • Herkenning van jouw product en of dienst
  • Zoekmachine vindbaarheid
  • Waar moet je rekening mee houden?

Om te beginnen, wat is een domeinnaam precies?

Een domeinnaam is het adres van een website op het internet. Het bestaat uit 2 onderdelen: de naam en de extensie.

De naam van een domeinnaam is vaak de bedrijfsnaam of een lichte variant daarvan. Andere mogelijkheden zijn de producten of diensten die je verkoopt (zoals mobiel.nl).

De extensie van een domeinnaam is het deel na de punt. In Nederland is dit vaak .nl, afkorting van het land. Andere bekende varianten zijn .nu, .com, .org of .be.

Herkenning van jouw product en/of dienst

Een domeinnaam kan zorgen voor herkenning. Is je domeinnaam hetzelfde als je bedrijfsnaam? Dan is het voor bekenden logisch om jouw website op deze naam te bereiken.

Gebruik je een domeinnaam gericht op je product en/of dienst? Dan zegt de domeinnaam zelf al wat je te bieden hebt. Een naam die hierop gericht is kan vertrouwen uitstralen en zorgen voor een bepaalde authenticiteit.

Een korte, beschrijvende domeinnaam kun je vergelijken met een pand aan een drukke winkelstraat; een goede locatie die vanzelf voor bezoekers kan zorgen.

Vindbaarheid in zoekmachines zoals Google

Een domeinnaam heeft ook invloed op de ranking van jouw website in zoekmachines. Buiten de content en autoriteit van jouw website is de naam ook een van de verschillende meetfactoren bij SEO.

Sommige domeinnamen spelen al in de op de zoekintentie van online kopers, zoals televisiekopen.nl, een website die gericht is op mensen die een televisie willen kopen. Door deze zoektermen in je domeinnaam en achter de extensie van deze link te verwerken, weten zoekmachines dat de website over dit onderwerp gaat.

Zoektermen hoeven zo dus niet alleen terug te komen in de domeinnaam zelf; verderop in de link kan ook al van belang zijn, zoals in dit voorbeeld: televisiekopen.nl/full-hd. In dit geval wordt het type van het product zo nog verder gespecificeerd.

Let op! Het hebben van een goede domeinnaam zoals hierboven zorgt er niet direct voor dat je een hoge ranking hebt op dezelfde zoekterm. Je kunt het hooguit zien als beginnen aan een wedstrijd met een 1-0 voorsprong. Wil je jouw website verder optimaliseren? Lees dan hoe jouw website hoger in Google komt

Invloed van de extensie op jouw vindbaarheid

Gebruikers van zoekmachines maken vaak gebruik van zoektermen in één specifieke taal. Als de extensie (en content) van jouw website met deze taal overeenkomt, zal de zoekmachine dit eerder zien als een juist antwoord op de gestelde vraag.

De extensie vertelt eigenlijk voor welke regio jouw content bedoeld is. Zegt deze domeinnaam niks? Dan heeft dit zeker een negatieve invloed op de (lokale) zoekresultaten binnen het onderwerp.

Waar moet je rekening mee houden?

Houd je domeinnaam zo simpel mogelijk. Probeer koppeltekens (-), afkortingen, cijfers, foute spellingen en accenten te vermijden. Bij het uitspreken en onthouden van een domeinnaam zorgt dit vaak alleen maar voor moeilijkheden.

Ook moeilijke woorden kun je beter vermijden. De kans dat bezoekers de domeinnaam verkeerd intypen, wordt bij moeilijke woorden namelijk groter. Als gevolg kunnen ze mogelijk de website niet bereiken. Bevat jouw domeinnaam een lastig woord? Probeer dan de gemaakte spelfout ook te kopen als domeinnaam. Deze naam kun je gewoon doorlinken naar het juiste domein. Via deze weg kun je verdwaalde bezoekers helpen om naar het juiste internetadres te komen.

Mijn ideale domeinnaam is bezet, wat nu?

Ondertussen zijn heel veel domeinnamen al bezet. Simpele en korte namen zal je niet gemakkelijk meer vinden. Wat kun je nou doen om deze toch te verkrijgen?

  1. Contacteer de huidige eigenaar om te vragen voor een overname. De kosten van een domeinnaam kunnen nogal verschillen, dit kan variëren van enkele tientjes tot duizenden euro’s.
  2. Zoek naar kleine variaties op de beoogde naam. Gebruik bijvoorbeeld een meervoudsvorm, maak er een werkwoord van of richt je op de uiteindelijke intentie van de kopers (bijvoorbeeld: ‘tent huren’).
  3. Maak gebruik van de SIDN aanbevolen namen. Is de naam niet meer beschikbaar? Dan krijg je automatisch beschikbare alternatieven voorgeschoteld.

Denk goed na bij het kiezen van de juiste domeinnaam. Veranderen kan altijd nog maar is niet aangeraden. Wil je meer hulp bij het kiezen van de perfecte domeinnaam? Neem dan even contact op.

Schrijver Kay Jilesen
domeinnaam, extensie, kiezen, klanten, online, vindbaarheid, website

Nog niet genoeg gelezen?